Geïntegreerde aandacht voor seksuele ontwikkeling en seksualiteit
 

Wendie Joosen, docent ROC Nijmegen, opleiding Verzorgende individuele gezondheidszorg
"Wij zijn als team tolerant. Dat zorgt voor een open klimaat en veilige sfeer."



Seksuele gezondheid ondersteunen

Bij het ROC Nijmegen wordt binnen de opleiding ‘verzorgende individuele gezondheidszorg’ (IG) op verschillende momenten aandacht besteed aan seksuele ontwikkeling en seksualiteit. Zo leren studenten hoe ze als verzorgende ondersteuning kunnen bieden op het gebied van de seksuele gezondheid.

Studiejaar één
In het eerste jaar geven gastdocenten van het COC les over homoseksualiteit. Met als doel om studenten bewust te maken van seksuele diversiteit en hun eigen opvattingen hierover. En om ze te laten nadenken over een houding die past bij hun rol als verzorgende. In het eerste jaar wordt ook de gezonde seksuele ontwikkeling van 0-99 jaar besproken.

Studiejaar twee
In het tweede jaar volgen de studenten voornamelijk praktijkgerichte lessen. Hierin bespreekt men ook aan seksualiteit gerelateerde casuïstiek. Bijvoorbeeld: hoe ga je ermee om als iemand met een verstandelijke beperking openlijk masturbeert?

Studiejaar drie
Het derde jaar staat het vak ‘verdiepen in de branche’ op de agenda.  Hierin wordt onder meer aandacht besteed aan seksualiteit bij ouderen. De onderwerpen zijn o.a. seksuele gevoelens bij dementerenden, oudermishandeling en homoseksualiteit bij ouderen.

Docent met voortrekkersrol

Naast de vaste onderdelen in het lesprogramma haakt de opleiding waar mogelijk aan bij actuele gebeurtenissen. Er is een docent die hier een voortrekkersrol in speelt. Zij wijst de andere docenten in het team vaak op zaken die spelen. Op dit moment is er bijvoorbeeld meer aandacht voor transgenders, omdat twee studenten transgender zijn.

Tips van Wendie

  • Openheid. Voor een vak als dit is openheid in de lessen belangrijk. Het docententeam speelt daar een grote rol in.
  • Expertise. Maak gebruik van de aanwezige expertise, zowel van studenten als docenten.
  • Samenwerken. Werk samen met organisaties als COC en Sense, zodat u ook van hun expertise gebruik kunt maken.
  • Veilige groep. Start niet met lessen over deze onderwerpen tijdens de ‘vormingsfase’ van de klas. Zorg eerst voor een veilige groep en geef de lessen bijvoorbeeld aan het eind van het eerste jaar.

Meer weten?

Bekijk het lesprogramma van de opleiding verzorgende IG van het ROC Nijmegen. Wilt u meer informatie? Neem dan contact op met het ROC Nijmegen.